sobota 2. januára 2016

2/2016 Zo šuflíčka

   Pekný večer prajem. 
Osemdesiatku máme šťastne za sebou. Cesta bola dobrá, ráno takmer žiadne autá. 
U nás sneh, ale hore na horách zeleno, nič, iba námraza. 
Poobede aj tam však začal poletovať sem-tam sniežik.

   Dnes som netvorila - voľný cestovný deň. Zajtra ma čaká nedeľné varenie a upratovanie. Keďže som nič netvorila a všetko až na jedny ponožky mám dokončené, podelím sa s Vami o pohľadnice k Vianociam, ktoré mi ostali "v šuflíčku". Robila som ich pre kamarátky Marušku a Romanku.

Dnes som opäť čítala na li.ru o Dedovi Mrázovi. Ešte stále to nemám dočítané.
Podelím sa však s niekoľkými myšliekami na danú tému.
    Oslovenie dedo sa používalo v spojitosti so svetom mŕtvych, čiže s duchmi, či v spojitosti s dušou mŕtveho človeka. Mráz ako taký, asociuje chlad stveta mŕtvych. Oslovenie dedko - v spojitosti so živým, starým, múdrym mužom, ktorý čoskoro odíde do sveta mŕtvych. 
   Dedo Mráz bol synom Velesa a bohyne Mary/Baby Jagy/Divy u nás známej ako Morena - tiež spájaná so svetom mŕtvych a chladu. Tento dedo mal veľkú moc, buď človeka obdaroval alebo mu vzal aj to, čo mal najcennejšie - život - podľa toho, akú mal povahu. Preto dával darčeky a prezlečený urastený chlap ich rozdáva podnes... 
    Opäť tu máme masku - Dedo Mráz - čo je spojenie so svetom mŕtvych a úcty k predkom. Čochvíľa nás čakajú karnevaly - to je tiež spojenie sveta živých a sveta mŕtvych, ako vyjadrenie úcty k predkom. 
  Rôzne masky a obyčaje. Pre mňa je veľmi zaujímavé sledovať tieto obyčaje. Ďalší z mojich záujmov ľudové zvyky, obyčaje, etnológia a etnografia a + napríklad aj ruština, ako ste možno už zistili.

Zajtra pokračovanie o Dedovi Mrázovi a tvorení.
Krásny večer a sladké sny
Ana


Pohľadnice nájdete ešte aj TU a TU


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára